Senzori TMPS

NOTIUNI DE BAZA TPMS

CE ESTE TPMS?

Sistemele de Monitorizare a Presiunii din Pneuri (TPMS – Tire Pressure Monitoring System) sunt sisteme integrate automobilului, care monitorizeaza continuu presiunea din anvelope. Exista doua tipuri de astfel de sisteme; sistemul direct (masoara presiunea in anvelope prin intermediul unui senzor din interiorul rotii) si sistemul indirect (care masoara presiunea indirect, prin intermediul senzorului ABS al automobilului). Un afisaj din interiorul automobilului informeaza soferul daca una sau mai multe anvelope pierde presiune.

TPMS indeplineste trei functii: 

  • Siguranta sporita in timpul condusului.
  • Evitarea maririi consumului de carburant din cauza presiunii gresite in anvelope.
  • Evitarea uzurii anvelopei, cauzata de presiunea redusa a acesteia.

CERINTE LEGALE TPMS

CARE SUNT CERINTELE LEGALE PE CARE TPMS TREBUIE SA LE INDEPLINEASCA?

In general, urmatoarele cerinte se aplica incepand cu 1 noiembrie 2014: conform Directivei UE, toate automobilele noi trebuie sa fie dotate cu TPMS de catre fabricantii de automobile. Cu toate acestea, Directiva UE nu stipuleaza ce sistem de monitorizare a presiunii trebuie utilizat. Sunt permise sisteme directe sau indirecte atat timp cat acestea indeplinesc cerintele si conditiile ECE-R 64. ECE-R64 stipuleaza doar functionalitatea, dar nu si daca este necesar un senzor original sau aftermarket.

Important: In viitor, in cazul in care Sistemul de Monitorizare a Presiunii din Pneuri nu va fi functional cu ocazia Inspectiei Tehnice Periodice, acest aspect va fi clasificat drept o defectiune minora si va trebui rectificat cat mai curand de catre posesorul autovehiculului.

 

TPMS SI ACHIZITIA JANTELOR

CE AR TREBUI SA CAUT ATUNCI CAND ACHIZITIONEZ JANTE?

Daca automobilul dumneavoastra este deja echipat cu un TPMS atunci trebuie sa stabiliti daca acesta este un sistem direct sau indirect. Daca automobilul dumneavoastra dispune de un TPMS indirect atunci puteti sa va achizitionati jantele ca de obicei, deoarece acestea nu vor afecta TPMS.

Daca este vorba despre TPMS de tipul direct, atunci ar trebui sa cautati urmatoarele informatii atunci cand achizitionatijante:

1. Modelul de janta ales de dumneavoastra indeplineste cerintele instalarii unui senzor TPMS?

2. Din cauza tehnologiei complexe a TPMS, va recomandam sa apelati la un specialist. Acesta dispune de uneltele speciale si de echipamentul de programare pentru schimbarea anvelopelor, lucrarile de intretinere si pentru orice alte probleme (de ex. avertizarile aparute pe bord)!

Toate jantele au fost deja pregatite pentru a acomoda senzorii wireless necesari (TPMS direct) iar informatiile relevante au fost inregistate in certificatele TÜV inca de la inceputul anului 2012.
De aceea, achizitionarea de jante de la noi este facila, deoarece aceasta nu schimba nimic pentru clientii JanteNoi.Ro

 

CUNOSTINTE AVANSATE DE TPMS

DETALII TEHNICE SI EFECTE ALE TPMS ASUPRA INTRETINERII SI SERVICE-ULUI

Care sunt diferentele dintre sistemul direct si indirect?

Un sistem direct masoara presiunea din anvelopa prin intermediul unui senzor integrat in roata. Aceasta informatie este transferata wireless catre o unitate de control situata in interiorul automobilului. Diverse afisaje de la diferiti producatori de automobile permit soferului sa citeasca in permanenta valorile actuale ale presiunii sau sa primeasca doar un avertisment atunci cand presiunea dintr-una sau mai multe anvelope este prea scazuta. Astfel de sisteme sunt foarte precise deoarece monitorizeaza presiunea individuala a fiecarei roti.

Cum functioneaza TPMS indirect?

Intr-un sistem indirect, senzorii de ABS si tractiune, integrati in automobil, monitorizeaza viteza de rotatie a fiecarei roti. In cazul scaderii presiunii din anvelope apar diferente in viteza lor de rotatie. În plus, sunt masurate si oscilatiile dependente de presiune ale rotilor prin intermediul procesarii avansate a semnalelor provenite de la senzori. O schimbare a acestor parametri va fi considerata o indicatie suplimentara a pierderii de presiune.

Care sunt avantajele si dezavantajele acestor sisteme?

Un TPMS direct permite colectarea cu foarte mare precizie a datelor si ofera functii aditionale precum recunoasterea pozitiei rotii, detectarea pierderii de presiune atunci cand automobilul este oprit si monitorizeaza presiunea din roata de rezerva. Un TPMS direct necesita un efort suplimentar si cheltuieli considerabil  mai mari la schimbarea anvelopelor si in timpul lucrarilor de intretinere. Toate anvelopele (vara, iarna, rezerva) unui automobil trebuie sa fie echipate cu un senzor functional.

Un TPMS indirect nu este atat de precis in functionare deoarece nu masoara nici presiunea si nici temperatura dinanvelope. De asemenea, nu detecteaza pierderea de presiune din anvelope atunci cand automobilul stationeaza. Totusi, sistemul este mult mai usor de intretinut si mai putin costisitor deoarece nu sunt utilizati senzori dedicati, in fiecare roata.

Ce efecte au Sistemele de Monitorizare a Presiunii din Anvelope asupra intretinerii automobilului si lucrarilor din service?

Utilizarea TPMS in timpul condusului si inntretinerea automobilului reprezinta noi provocari atat pentru sofer cat si pentru service:

Posesorul automobilului nu va putea pur si simplu sa schimbe, de unul singur, o anvelopa, ci va avea nevoie de ajutorul unui atelier calificat care sa potriveasca, sa calibreze si sa verifice senzorii din rotile cu TPMS direct. Din cauza introducerii in intreaga Uniune Europeana a acestei tehnologii, dealerii specializati isi vor scolariza personalul si vor investi in echipamentul necesar.

Pot monta singur anvelope cu TPMS direct?

Montajul anvelopelor este o problema care este strans legata de siguranta in deplasare si presupune un anumit nivel de experienta (verificarea conditiei unei anvelope, utilizarea cuplului de strangere corect). De aceea, noi recomandam ca astfel de lucrari sa fie efectuate doar de un service specializat. Sistemele TPMS directe vin si cu urmatoarele cerinte tehnice noi:

  • Nevoia de intretinere a supapei si garniturilor la fiecare demontare a rotii, pentru a preveni uzura senzorului
  • Pentru anvelopele noi: configuratie noua a senzorilor, pentru automobilul respectiv, cand se utilizeaza senzori noi (ID nou pentru senzor), sau modificarea pozitiei rotii in functie de senzor pentru a asigura comunicarea clara dintre senzor si receptorul TPMS
  • Nivelul bateriei senzorilor trebuie verificat de fiecare data cand se schimba anvelopele

Automobilul meu nu este dotat cu TPMS. Trebuie sa montez acum TPMS?

Automobilele care fac obiectul montarii obligatorii a TPMS vor fi dotate deja cu un TPMS direct sau indirect de catre producatorul automobilului, deoarece in caz contrar automobilul nu va primi omologarea de tip si/sau certificarea necesara in oricare dintre statele membre al UE.
O instalare ulterioara a TPMS nu este insa legal obligatorie.